22 January 2010

Roti Canai Telur Bernajis?

kaklong »

Assalamualaikum Wbt Tuan Panel ,

Soalan saya kali ini berdasarkan petikan mailing-list yang saya terima baru-baru ini . Saya sertakan sekali di bawah ini untuk rujukan pihak tuan.

--------------------------------------------------------------
RAHSIA ROTI CANAI
(diedit untuk jimat ruang)
Makanan yang saya maksudkan itu adalah roti canai dan murtabak.

Izinkan saya menerangkan kenapa ianya haram. Setahu saya, pembuat Roti canai ini berminyak tangannya, apabila dipesan "Roti telor satu"...maka dengan tangan berminyak itu juga dicapainya telor dan dipecahkan telor kemudian dengan tangan itu juga dia mengibarkan tepung roti canai.Sedarkah kita bahawa telor itu tidak dibasuh terlebih dahulu??..

Telor yang tidak dibasuh akan berserta taik ayam dipermukaan kulit telor tersebut. Maka tangan yang basah berminyak tadi memegang kulit telor yang bernajis dan dilenyek bersama roti itu tadi, ini bermakna roti tersebut sudah terkena najis. Oleh itu memakan roti tersebut samalah memakan najis, memakan najis adalah HARAM hukumnya. Jadi roti canai tadi juga HARAM dimakan.


Wallahuaqlam
Hamba Allah

------------------------------------------------------------------------------------
Saya yakin ramai di kalangan umat Islam yang minat makan roti canai dan murtabak. Tambahan pulak di bulan puasa ni , dan saya juga yakin yang ramai juga umat Islam kita yang setiap hari mengambil info hukum-hakam Islam drp web tuan .

Soalan yang berkaitan juga : ? Bagaimana pula hukum kita yg memakan roti ? sedangkan di masa kita membelinya kita pun tak tahu samada bahan-bahan yg digunakan untuk membuat roti itu (termasuklah telur ayam ) itu dibasuh ataupun tidak ? .

Oleh itu saya memohon sangat-sangat pihak tuan agar dapat menerangkan hukum sebenar masalah di atas secara penerangan yang boleh memuaskan hati kami selaku umat Islam drp golongan awam.

Segala susah-payah pihak tuan saya dahulukan dengan ucapan ? Semoga Allah membalas jasa-baik kalian ?.

Wassalam wbt .


********************************************
Jawapan:

thtl »

Jawab:

Ini adalah contoh maklumat yg datang dari sumber yg fasiq, tidak bertanggungjawab dan bertujuan menimbulkan kegelisahan di kalangan umat Islam. Banyak sekali surat layang beredar dalam saluran cyber (internet) dalam pelbagai isu dan isu roti canai bernajis ayam adalah salah satunya. Perbuatan menyibarkan surat layang tanpa rasa tanggungjawab adalah suatu yg dikesalkan. Maksud rasa tanggungjawab ialah orang yg menyibarkan berita itu hendaklah membuat survey terhadap pengusaha2 roti canai dikawasan yg disyaki dan membuat lapuran kepada pihak berwajib dan bukannya suatu tuduhan umum yg boleh menyebabkan pengusaha roticanai yg menjaga kebersihan gulung tikar.

Isu utama dalam industri makanan (terutama restoren) ialah kebersihan dan pihak berwajib sedang berusaha keras membuat pemantauan dan memberi kesedaran terhadap pemilik premis makanan supaya menjaga kebersihan bukan sahaja dari najis ayam tapi dari semua aspek termasuk kesihatan penyedia makanan.
Pengguna juga perlu peka dalam memilih restoren dan pastikan tempat makan itu mempunyai sijil A (di lembah kelang) merupakan sijil kebersihan yg paling memuaskan.

Adapun mengenai roti canai dan murtabat : ia terpulang kepada pengguna sendiri dalam melihat sepintas lalu keadaan premis makanan, telur2 dan mamak atau penebar roti itu sudah diketahui tahap kebersihannya.

Adapun najis tahi ayam itu adalah khilaf. Sebahagian besar ulama' tidak menajiskan najis ayam, antaranya sebahagian Hanafiah, Maliki, Zahiri, sebahagian hanbaliah (alBada'iy, 1/62) dan pentahqeeq ulung Syaikhul Islam Ibn Taymiyah (Majmu' Fatawa 21/62) dan Imam Syawkani, nailool Awthor, 1/50. Menurut mereka, tiada dalil mengenai kenajisan tahi ayam.

Tapi ia najis di sisi Syafi'iyah. WaLlahu a'alam

0 comments:

Post a Comment