26 December 2008

Resolusi

salam

kemusykilan ni ana amek dr suatu portal .. nmpak cam mudah, tp agak susah nk pk...

Quote:
Kalau seorang perempuan nih tgh keje di opis.. dan beliau sedang uzur..

Kemudian.. dalam waktu zohor tuh.. dah clear abih.. haid beliau.. sedangkan tempat keje memang takde kemudian nak mandi... sehinggalah berlanjutan ke asar .. dan kemungkinan juga ke maghrib disebabkan perjalanan yang jauh dan sesak sementara nak sampai rumah..

Macam mana situasi tu yer..?? apa nak buat.. bukan niat dia sengaja nak melewatkan mandi hadas.. tapi kemudahan takde..

Ada sape sape boleh explain ..??

Boleh main qada jer ke..??

camner ek?

WA

-------
salam

Jawab

Hendaklah dia bertayammum

Apabila dia sudah kembali ke rumah, dia hendaklah mandi dan solat yg dikerjakan tadi adalah sah dan tidak perlu qadha'.

Dalil: HR alBukhari dari Imran (lihat Sayyid Sabiq, Fiqh Sunnah, Bab Tayammum)

sekian
th


--------------
aslm wbt...merujuk kpd perkara diatas..THTL kata lps balik perlu mandi balik..bukankah tayamum itu telah menggantikan mandi wajib itu....

-------------
wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan sdr Masri@mujahid dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah.

Sebagaimana yang telah disebut oleh syeikh thtl, hadith dari Imran bin Hussein ra itu menunjukkan dibolehkan bertayammum menggantikan air bagi sesiapa yang berjunub apabila tidak kedapatan air, dan riwayat yang lain juga menjelaskan bahawa jika kedapatan air, maka seseorang itu diperintah untuk mandi. Berikut adalah hadithnya (Riwayat al-Bukhari #384 dan 344) :-

عَنْ عِمْرَان بْن حُصَيْنٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَى رَجُلا مُعْتَزِلا لَمْ يُصَلِّ فِي الْقَوْمِ ، فَقَالَ : يَا فُلانُ ، مَا مَنَعَكَ أَنْ تُصَلِّيَ فِي الْقَوْمِ ؟ فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَصَابَتْنِي جَنَابَةٌ ، وَلا مَاءَ . قَالَ : عَلَيْكَ بِالصَّعِيدِ ، فَإِنَّهُ يَكْفِيكَ .

"Dari Imran bin Hussein ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah saw melihat seorang yang menjauhkan diri dan tidak bersolat bersama kaumnya, maka baginda berkata :'Ya Fulan, apakah yang menghalang kamu dari bersolat bersama kaum?' Maka dia berkata :'Ya Rasulullah, saya telah menjadi junub, dan tidak terdapat air'. Maka baginda berkata : Hendaklah kamu menggunakan tanah bersih, kerana sesungguhnya ia mencukupi/memadai'.

Didalam riwayat yang lain Nabi saw menjumpai air dan memberi takungan air kepada orang yang menjadi junub dan bersabda :

اذْهَبْ فَأَفْرِغْهُ عَلَيْكَ

"Pergi menuangkan ini keatas kamu"

Komentar Ibn Utsaimin rh. keatas hadith ini:-

وهذا دليل على أن التيمم مطهر وكاف عن الماء لكن إذا وجد الماء فإنه يجب استعماله ، ولهذا أمره النبي صلى الله عليه وسلم أن يفرغه على نفسه بدون أن يحدث له جنابة جديدة

"Ini menunjukkan bahawa tayammum merupakan cara bersuci dan memadai mengantikan air, akan tetapi jika berjumpa dengan air maka sesungguhnya wajib digunakannya, dan ini merupakan perintah Nabi saw dimana baginda memerintah orang tersebut menuangkan air keatas dirinya walaupun tiada berlaku janaabah yang baru" [Majmu' al-Fataawa Ibn Utsaimin, 11/239]

WA, wassalam

_________________
خيرالأمينWassalam

Jawab:

Penjelasan allamah Sayyid Sabiq (Fiqh Sunnah, edisi Tahqeeq, Jld 1/107, bab Tayammum (jika Edisi Indon, Jld 1/173)

" (Kasus: Jika ditemui air selepas mengerjakan solat dgn tayammum) Dan seandainya orang junub atau haidh bertayammum disebabkan salah satu sebab yg membolehkan tayammum itu dan ia solat, tidaklah wajib ia mengulanginya.
Hanya sanya ia WAJIB Mandi bila telah dapat menggunakan air.
Dalilnya: hadis Imran bin Husin ra

".........Setelah mereka memperolehi air, maka RasuluLlah saw memberikan setimba air kepada sahabat yg janabah tadi dgn sabdanya, "pergilah bereskan tubuhmu." (alBukhari, Kitab atTayammum: 1/94; Muslim, 2/140)

Komentar Prof Hasbi asSiddiqiey dalam Fiqh Islami terbitan Pustaka Aman Press, Jld 1. Itulah menurut kebanyakan fuqaha' bagi yg janabah bila mendapatkan air, hendaklah mandi, tapi solat yg dilakukan semasa tayammum tidak perlu diulangi (qadha').

sekian

th

0 comments:

Post a Comment