15 January 2009

Berwuduk Dalam Tandas

Assalamualaikum,
soalan saya ialah apakah hukumnya mengambil wuduk didalam tandas dengan niat kita semasa mengambil wuduk itu ada nama Allah.

*****************

Jawab

Alhamdulillah, inilah jawapannya:

"Makruh berwudhuk di tempat najis. kecuali kerana darurat, dan aman atas dirinya dari percikan air yang ada terjatuh tanah/lantai. Rukhsah (keringanan) ini diberikan kepada mereka yang rumahnya tidak mempunyai tempat berwuduk atau tempat mandi kecuali tandas. Dan Islam bertasamuh (toleransi) di dalam perintah dan larangannya."

(Al-Feqhul Wadhih, Dr. Muhamad Bakar Ismail, vol 1, hal.59)
Ia bermaksud, makruh berwuduk di dalam tandas dalam keadaan biasa.

Wallahu a'lam.

2 comments:

3GP Melayu 2020 said...

nak tanya sikit..semasa mandi wajib berbogel atau apa..?dan boleh kah mengambil wuduk semasa berbogel..????

aizuddin said...

harus mandi telanjang ditempat yang sunyi:

Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Suatu ketika dahulu, orang-orang Bani Israel mandi telanjang. Mereka saling melihat aurat di antara satu sama lain. Manakala Nabi Musa a.s pula mandi bersendirian. Mereka berkata: Demi Allah, yang menyebabkan Musa tidak mahu mandi bersama dengan kita ialah kerana penyakit buah zakar besar. Kemudian pada suatu ketika Nabi Musa mandi, Nabi Musa a.s meletakkan pakaiannya di atas sebuah batu. Tiba-tiba batu tadi bergolek dengan membawa pakaiannya. Musa berlari mengejarnya sambil berteriak: Hai batu! Tinggalkan pakaianku! Hai batu! Tinggalkan pakaianku! Sehinggalah orang-orang Bani Israel dapat melihat aurat Nabi Musa. Kemudian mereka berkata: Demi Allah ternyata Musa tiada sedikit pun keaiban iaitu penyakit. Setelah itu batu tersebut berhenti lalu Musa mengambil pakaiannya kemudian memukul batu tadi. Abu Hurairah berkata: Demi Allah terdapat pada batu tadi kesan pukulan Nabi Musa, tujuh atau enam kali pukulan

Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim [Dalam Bahasa Arab sahaja]: 513

Post a Comment