21 January 2010

Adakah Minyak Rambut Membatalkan Wuduk

ADN »

jika kita memakai minyak rambut, adakah sah air sembahyang kita



***********************************
thtl »

Jawab:

Merapikan rambut dengan minyak rambut (hair cream) dan menyisirnya bukanlah amalan di zaman kita sahaja bahkan pada tamaddun purbakala sebelum tamaddun Islam lagi. Tidak ada larangan dari nas atau amaran Nabi saw mengenainya. Maka ia termasuk perkara yg dima'afkan. Dalil: HR Daruqutni," Ia mendiamkan beberapa hal sebagai rahmat untukmu, tanpa lupa, maka jangan kamu tercari-cari." (anNawawi-mengatakan hadis hasan). HR Muslim, Ahmad, nasa'iy dan Ibn Majah dari Abi Hurairah ra," biarkanlah terhadap apa yg aku tinggakan untumu." dalil alQur'an," hai orang2 beriman, janganlah kamu bertanyakan tentang sesuatu, jika ia jelas bagimu akan meyulitkanmu." AQ 5: 101 WA

4 comments:

harithanif said...

salam~kalaw alkohol terkena anggota wuduk,adkh ia akan mnghalang air dn scra terus membatalkan wuduk???

Anonymous said...

Assalammualaikum , saya memakai minyak rambut yg mmpunyai alkohol . Adakah wudhuk saya sah ?

Anonymous said...

harithanif>
alkohol adalah bahan kimia mudah meruap. biasanya jika terkena pd badan, ia akan cepat hilang. alkohol juga bersifat mudah larut dalam air. InsyaAllah akan hilang semasa membasuh anggota wudhu'.
Anon>
Alkohol adalah bahan kimia, datang dari pelbagai sumber. Jika alkohol itu dari sumber yg halal, tidak menjadi masalah. hukumnya sama dgn memakai minyak wangi beralkohol.

Unknown said...

Salama..
bagaimana nak membeza alcohol yang haram dan halal?

Post a Comment