26 December 2008

Wuduk Ikut Mazhab

Assalamualaikum,

Sekiranya seseorang tidak menggunapakai pegangan madzhab Shafii dalam bab taharah, contohnya tidak perlu sertu jika terkena bangkai anjing (madzhab lain hanya terhad kepada air liur anjing), maka bolehkah seseorang itu berwudhu' ikut madzhab Shafii?
Wudhu'nya tidak menepati syarat mengikut Shafii kerana masih terdapat najis. Wudhu'nya juga tidak sah ikut madzhab lain kerana tidak menyapu seluruh kepala (Malik, Hanafi dan Hanbali) dan tidak membasuh hidung, mulut dan telinga (Hanbali dan Hanafi).

Jika dia terus berwudhu' cara Shafii, adakah sah sembahyangnya nanti?
Minta pendapat al-ahkam dalam hal ini. Saya juga memohon maaf kerana tidak pasti kategori mana seharusnya meletakkan soalan ini.
Wassalamualaikum

-------
Wassalam

alJawab:

Ada ke kat Malaysia ni orang ajar fiqh rojak pada orang awam? Fiqh Syafi'iyah adalah yg paling popular di Malaysia sejak dulu kecuali Perlis. Manakala amat jarang ada orang mengajar Fiqh Maliki, Hanafi atau Hanbali setakat yg kita tahu kecuali mesjid India dan Pakistan.

Bagi yg ingin membuka paradigma fiqihnya merentasi empat Madzhab, malah kepada Imam-Imam selain yg Empat itu, ia dinamakan Fiqh alMuqarran (Fiqh Perbandingan).

Madzhab-madzhab fiqh ini bukanlah tembok-tembok batu yg tidak boleh dipanjat atau dirobohkan dan menjadi satu kewajipan agama pulak utk umat Islam diam di dalam salah satunya seumur hidup.

Fiqh al_Ahkam yg anda tatapi sekarang adalah Fiqh Baru, Fiqh merentasi fanatisme madzhab dan menjadikan muslim kaku dan beku.

Anda boleh keluar dari kekeliruan dan kebekuan ini jika anda sanggup belajar dan mempunyai fikiran yg terbuka.

Kami syorkan sebuah buku:
Pedoman Bermadzhab dalam Islam -Edisi Baru 2004
Karya Sdr Hafidz Firdaus Abdullah
terbitan Jahabersa.
Buku ini boleh dibaca secara e-book di laman web beliau

alfirdaus.com

Buku ini menjawab segala kekeliruan anda mengenai madzhab fiqih.

sekian
thtl

0 comments:

Post a Comment