26 December 2008

Keluar Angin Adakah Batal Wudu'?

Salam
Didalam mazhab manakah yang mengatakan tidak batal wuduk dan juga solat apabila angin keluar melalui dubur?

Terima kasih.
_________________

Salam

Tidak pula pernah saya kedengaran mengenai perkara ini. Ke semua mazhab ijmak (sepakat) dalam perkara ini bahawa keluar angin batal wudhu'.

Dari Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda, “Allah tidak akan menerima solat seseorang itu yang keluar gassehinggalah dia berwudhu’ semula.” Seorang lelalki dari hadhramaut telah bertanya kpd Abu Hurairah, “Apakah yang dimaksudkan mengeluarkan gas?” Dia menjawab, “Angin dengan atau tanpa bunyi.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Abdullah bin Zaid bin Aasim Al-Ansariy r.a katanya, seorang lelaki mengajukan pertanyaan kepada Nabi s.a.w bahawa dia seolah-olah mendapati sesuatu keluar dari duburnya ketika di dalam sembahyangnya. Baginda bersabda: “Dia tidak perlu membatalkan sembahyangnya sehinggalah dia terdengar suara atau tercium bau.”(Hadith riwayat Muslim)

“Jika salah seorang di antara kamu merasakan sesuatu di dlm perutnya, lalu sukar baginya (memastikan) apakah telah ada sesuatu yg keluar drpdnya atau belum, maka (dlm keadaan demikian), jgnlah dia keluar dari masjid sehingga dia (benar2) mendengar bunyi atau mencium bau.” (Diriwayatkan oleh Imam Baihaqi dlm sunan al-kubra dan Fathul Bari Al-Asqalani)

Tarjih:
Seseorang yang pasti bahawa telah keluar angina dari duburnya maka batal wudhu’nya. Namun sekiranya was2 samada dia keluar angina atau tidak, maka tidak batal wudhu’nya. Ini didasarkan kepada qaedah fiqh:
اليقين لايزل بشق –Keyakinan tidak dapat dihilangkan keraguan

Imam An-nawawi Rh berkata: “Maksud syak (ragu) menurut Ashab As-syafie ialah rasa takut atau keliru antara adanya sesuatu dan tidak adanya, baik kekeliruan itu kedua2nya itu setingkat atau salah satunya lebih kuat. Inilah pengertiannya menurut fuqaha dan kitab2 fiqh.”

Menurut ulama usul, jika kekeliruan itu bertingkat sama kuat, maka disebut syak (ragu), tetapi jika salah satunya lebih kuat disebut dzan (sangkaan, dugaan), manakala yg lemah disebut sebagai estimation/was-was (wahm)

Mungkin inilah yang saudara maksudkan.
_________________

Salam

Sedikit tambahan. Mazhab Hanafi mengatakan kentut tidak membatalkan wudhu' krn ia tidak dianggap angin ttp sebaliknya ia hanyalah hembusan. Walaubagaimanapun, pada pendapat saya pendapat ini tertolak krn berdasarkan hadis2 yg dikemukakan oleh ust Zayed krn kentut meliputi juga angin yg keluar. WA.

Wassalam

Fiqh Islami
Dr Wahabh al-Zuhaily
_________________

Wassalam
Tahqeeq

Yang asah dalam madzhab Hanafee ialah keluarnya angin (kentut), ulat atau batu dari qubul (kemaluan depan: faraj atau zakar). Ini suatu yg abnormal dan ganjil, maka ia tidak membatalkan wudhu’. Adapun jika angin, batu atau ulat keluar dari jalan dubur (anus), ia sepakat bagi semua Imam yg empat akan batalnya wudhu’. Petikan dalam Fiqh Islami itu sebenarnya menjurus kepada apa yg keluar dari qubul bukan dubur. (Juga lihat Imam Abdul Wahab asySya’arani, alMizanul Kubraa)

Jika keluar kentut/angin dari dubur (anus) ia tidak khilaf. Khilafnya bila ia keluar dari qubul. WA

1 comments:

Anonymous said...

salam,

saya nak tahu sekiranye kite terkentut semasa sedang wuduk, patut kite teruskan sahaja ataupun niat semula?

Post a Comment