16 March 2009

Mandi Wajib Guna Sabun Dan Syampoo

AhlusSunnahMuslim

Salam

Sy ada masalah terlalu lama mandi wajib kerana was-was air tidak terkena ke serata tubuh. Tetapi jika menggunakan syampu & sabun barulah sy yakin air terkena ke serata tubuh badan dan mandi wajib menjadi lebih cepat dan tidak menjadi lama.

Masalahnya baru-baru ini sy merasa tidak sedap hati adakah boleh bersyampu dan bersabun semasa mandi wajib. Adakah nas-nas atau dalil al-Quran atau hadis sahih mengenainya? Harap panel feqh dapat menjawab soalan sy kerana ini masalah penting dalam ibadah sy..Syukran..

************
al-jawhar
Panel Feqh

Salam

Bismillahi wal hamdulillahi ,

Tidak mengapa jika mandi wajib dengan menggunakan sabun atau bahan pewangi lainnya.Ianya seperti mana yang disebutkan oleh baginda Rasulullah saw dalam sebuah hadis yang panjang yang diriwayatkan Imam Muslim dalam Kitab Sahih Muslim bi Syarh al-Nawawi Jilid 4 m/s : 15 dan 16 sebagaimana berikut :

……………………….. Kemudian mengambil sepotong kain berwangian (Firshah mumassakah) , seterusnya menggunakannya untuk bersuci………………

Hadis di atas menurut Asy-Syaikh Dr Abd Karim Zaidan sebagai dalil yang menunjukkan bahawa dibolehkan untuk mandi wajib dengan menggunakan sabun atau sebarang wangian badan.Menurutnya juga , menggunakan wangi-wangian ketika mandi wajib adalah sangat digalakkan pada wanita yang mandi selepas suci daripada haid dan nifas.Ini kerana ianya bertujuan agar kemaluan (tempat keluar darah) wanita tersebut berbau harum dan tidak busuk.Malah dengan sebab itu jugalah , ada dikalangan ulama yang tidak membenarkan menggunakan wangi-wangian pada mandi yang bukan mandi haid dan nifas.

Ini kerana , menurut mereka wangi-wangian digunakan untuk menghilangkan bau darah haid yang busuk itu , sedangkan mandi jinabah tidak terdapatnya bau yang sedemikian.

WA

Ruj : Al-Mufassal , Dr Abd Karim Zaidan.

1 comments:

Anonymous said...

Bagaimana pula jika kita hendak hilangkan rasa was2 selepas kita mandi wajib? Dan apa pula hukum jika semasa kita sudah berniat mandi wajib dan semasa kita membersihkan anggotat badan kita tiba2 ada terkeluar air mazi. apa hukumnya? Sah atau tidak jika saya bersihkan saja dan teruskan mandi wajib? dan jika kita selesai mandi katakanlah selepas 2 jam mandi tiba2 rasa was2 tak basuh dekat telinga contohnya..boleh tak kita basuhkan saja tempat tu lagi?

Post a Comment