15 January 2009

Menghadirkan Niat

Salam
Ustaz-ustaz yg dihormati,

Persoalan dalam bab mandi hadas besar.

1. Saya ada membaca dari soalan dan jawapan di dalam ruangan mandi hadas besar bahawa niat mandi wajid sekadar diqasadkan dihati sahaja, saya ingin penerangan lanjut tentang perkara ini.

2. Sehubungan perkara di atas, adakah seseorang itu bangun dari tidur dan sedar kena mandi wajib....itu dah dikira sebagai qasad dihati dan digunakan sebagai niat untuk mandi wajib?

3. Mengqasadkan niat ini perlu dengan penuh lafaz, seperti "aku mandi wajib kerana Allah Ta'ala"

4. Boleh ke mengqasadkan niat mandi wajib ini sebelum masuk tandas, seperti semasa persiapan menukar baju untuk mandi?

5. Sekiranya soalan 4 dibenarkan, boleh ke selepas qasad niat tersebut, kemudian dia buang air besar dan kemudian gosok gigi ataupun buat kerja-kerja lain sebelum mandi hadas besar?

Terima kasih diucapkan kepada Ustaz-ustaz

Wassalam

*****************
بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

1) Benar, yang wajib ialah niat di hati. Iaitu niat ketika permulaan mandi, bahawa mandi tersebut ialah untuk menghilangkan hadas besar atau janabah. Dan tidak diwajibkan malah tidak dituntut untuk melafazkan niat dengan suara.

2) Maksud niat ialah: qasad di dalam hati untuk melakukan sesuatu beserta dengan perbuatan tersebut. Ertinya, niat mandi janabah mestilah ketika permulaan mandinya. Jika niat sebelum mandi, contohnya ketika masih di atas katil lagi, ia tidak dinamakan niat. Ia adalah azam.

3) Tidak perlu dengan lafaz di lidah. Kerana hadis-hadis tentang sifat mandi janabah Rasulullah SAW tidak menyebut bahawa baginda melafazkan niat.

4) Sebahagian ulama mengharuskan didahulukan niat sebelum perbuatan mandi mandi wajib. Dengan syarat, antara niat dan mandinya tidak mengambil masa yang lama. Contohnya, mula berniat ketika masuk ke bilik air. Tetapi jika diniatkan terlalu awal, ia tidak memadai. Mesti niat balik ketika mandi atau hampir mandi.

5) Seperti dinyatakan di atas, jika ia memakan masa yang lama, hendaklah diniatkan ketika mandi itu. Jika tidak mengambil masa yang lama, maka memadai dengan niat pertamanya.
Kata Ibn Qudamah: "Diharuskan mendahulukan niat sebelum bersuci dengan kadar masa yang singkat, seperti juga dalam masalah solat. Jika memakan masa panjang, maka tidak memadai".

Wallahu A'lam.

rujukan: Fatwa IslamWeb, Fatwa no: 59853
http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?Option=FatwaId&lang=A&Id=59853

1 comments:

Anonymous said...

JADI KALAU MANDI HADAS NIAT DENGAN LIDAH..TIDAK SAH KE MANDI TERSEBUT?

Post a Comment