15 January 2009

Minyak Pada Kulit

1) Adakah melumurkan minyak zaitun ke kepala sebelum tidur adalah sunnah nabi?

2) Apa apndangan tuan2 tentang minyak pada kulit yang menghalang air pd waktu wudhu? adakah mana rukhsah yang dibenarkan kerana agak membebankan jika selepas makan ari atau goreng pisang tentunya tangan berminyak dan secara logiknya air xkan sampai ke kulit.

3) andaikan saya memakai minyak zaitun pd malamnya, dan pada pagi esoknya seblelum subuh saya mengambil air wudhu tanpa membasuh kepala dan tangan dengan sabun, adakah sah wudhu? Saya yakin yang minyak zaitun tidak telap air. Saya rs zaman nabi tiada sabun untuk membasuh, jadi sy harap panel dpt jawab dr perspektif sunnah.

Apapun saya yakin fiqh memudahkan umat ini, bukan menyusahkan.

Sekian.

**************
بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

1) Setakat rujukan kami dalam bab sunnah Nabi SAW dalam menguruskan rambut, tidak tercatat bahawa baginda amalan baginda melumur minyak zaitun sebelum tidur.

Tetapi terdapat hadis menyebut, "Sesiapa yang mempunyai rambut, hendaklah memuliakannya". (direkod Abu Daud no: 4165, dan dinilai sahih oleh Albani dalam Silsilah Sahihah no: 500).

Antara maksud memuliakannya ialah sebagaimana difahami oleh Abu Qatadah r.a. iaitu meminyakkan rambut. (Muwatta Malik no: 3493).

Dalam pada itu, terdapat tuntutan supaya merapikan rambut secara jarang-jarang sekali, tidak selalu.

Dalam hadis Abdullah Bin Mughaffal r.a. bahawa Nabi SAW melarang merapikan rambut kecuali sekali sekala. (Direkod oleh Abu Daud no: 4161, Tirmizi no: 1756, dan Nasaie no: 5055. Dinilai sahih oleh Tirmizi).

2) Yang menghalang air mengenai anggota wudhu ialah jika ada jirim yang menghalangnya. Jadi, jika jirim minyak masih ada pada anggota, mestilah dihilangkan dahulu. Tetapi jika yang ada hanya kesan minyak, ia tidak mengapa. Tetapi hendaklah dipastikan dengan cara menggosok-gosok anggota ketika membasuhnya.
(Fatawa Taharah, Syeikh Uthaimin, hlmn: 147)

3) Yang diwajibkan ketika menyapu kepala ialah sapuan, bukannya basuhan. Dan hukum sapuan atas kepala antara hukum yang dipermudahkan syarak. Kerana itu, sabit bahawa Nabi SAW pernah menyapu di atas serban baginda, dan dimaklumi serban menghalang air mengenai kepala.
(Fatwa Islam QA no: 113647)

Wallahu A'lam.

0 comments:

Post a Comment