26 December 2008

Berwuduk Dalam Pesawat Terbang

Salam

Sahabat saya yang mengikuti kursus haji tidak dapat galakkan dari ustazahnya untuk menggunakan botol spray bila berwudhu.
Dia ingin tahu bagaimana tata-cara dengan lengkap berwudhu menggunakan ayer botol spray bagi saorang wanita seperti:-

1. Adakah ayer dituangkan ketelapak tangan dan diratakan keanggota tubuh atau dispraykan anggota tubuh yang perlu, kemudian diratakan ayer?

2. Adakah dilakukan sekali atau 3 kali bagi setiap anggota tubuh?

3. Bolehkah dilakukan di tempat duduk pesawat atau perlu dilakukan dibilek ayer memandangkan ia seorang wanita kerana takut terdedah auratnya bila berwudhu?
Harap Ustaz dapat jelaskan selengkapnya supaya dia tidak akan jadi was-was kalau hendak menggunakan kaedah ini nanti.

Maaf kerana banyak soalan dan harap dapat percepatkan jawapannya supaya dapat diforwardkan padanya sebelum ia berangkat.
Terima Kasih

------------
Salam

Soalan ini saya jawab dgn cepat memandangkan jawapannya diperlukan dgn segera. Insya Allah saya akan cuba jawab.

1. Tidak perlu spray air tersebut. Memadai menuang air ke atas tangan dan kemudiannya meratakan di seluruh anggota wudhu'. Berdasarkan fiqh syafi'i, tangan yg meratakan air itu tidak boleh diangkat. Ratakan air tanpa mengangkat tangan sptmana tayamum. Jika diangkat air itu menjadi air mustakmal dan tidak sah wudhu' itu.

Adapun pendpt yg kuat, wudhu' itu tetap sah sekalipun diangkat tangan yg meratakan air berdasarkan dalil berikut:

Dari Jabir ibn abdullah ra berkata, "Pd suatu hari Rasulullah saw datang menjenguk aku yg sedang sakit dan tidak sedarkan diri, maka Rasulullah saw mengambil air wudhu' baginda dan menuangkan air wudhu' itu ke atas diriku."[HR Bukhari]

Lanjutkan pembacaan ke URL berikut mengenai air mustakmal
0003. Fiqh Sunnah (Thaharah)

2. mengulangi 3 kali hukumnya sunat. Jika air itu byk, sapulah 3 kali. Jika bimbang air tak cukup, 1 kali memadai.

3. boleh. Malah itulah terbaik utk kaum wanita. Krn menampakkan auratnya kpd bukan mahram, hukumnya haram.

Lanjutkan bacaan sdr kr URL berikut: SJ - 2699 : Solat menghormati waktu didalam Kapal Terbang

Dan, sdr juga boleh dapatkan buku yg ditulis sendiri oleh pilot Mas international iaitu al-fadhil Hafiz Firdaus yg bertajuk Musafir Penerbangan dan Beberapa Permasalahannya. Ataupun baca terus di URL berikut: Musafir Penerbangan

sekian.

Wassalam

_________________
Alhamdulillah. JKK Ustaz Gayat, begitulah kaedah mengambil wudhu' yang minimum didalam kapal terbang. Sedikit penambahan :

Q1: Kalau nak tuang ke tangan dan menyapu-yapu keanggota-anggota semasa wudhu' pun boleh (jika tidak tumpah), atau menggunakan spray (yang juga seperti kita ambil wudhu' melalui shower di rumah) pun boleh. Apa yang penting disini ialah menggunakan air yang mengalir. Amalan seperti menggunakan tuala basah dan seumpamanya tidaklah dibolehkan didalam mengambil wudhu'. Mengambil wudhu' didalam keadaan yang begini tidak memerlukan kepada sunat-sunat wudhu'. Apa yang perlu ialah sebagaimana yang dijelaskan didalam firman Allah swt :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ
"Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku dan sapulah sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali "- [Al-Maa'idah 5:6].

Tips yg boleh diambil dari surah diatas ialah (perhatikan perkataan Basuh dan Sapu):-

a. Basuh muka (ratakan air).
b. Basuh kedua-dua tangan (ratakan air).
c. Sapu kepala (termasuk telinga sekali) dengan sisa-sisa air yang tertinggal di tangan semasa membasuh tangan. Tidak perlu mengambil air baru atau sray.
d. Basuh kedua-kedua kaki (meratakan air).

Anda boleh mendengar ceramah Ustaz Dr Abdullah yasin mengenai penggunaan spray semasa berwudhu' di laman audio al-ahkam, tips haji.

Q2: Seperti yang dinyatakan oleh ustaz Gayat, melakukan 3 kali itu sunat hukumnya. Yang wajib hanya satu kali basuhan.

Q3: Mengikut pengalaman, setengah kapal terbang tidak membenarkan mengambil wudhu' didalam toilet. Maka jemaah Haji dinasihatkan mengambil wudhu' dari tempat duduk masing-masing, ini lebih mudah.

Kebiasaannya, eloklah dibawa air didalam bekas mineral water bagi menunaikan solat didalam kapal terbang. Kalau nak dibawa bersama-sama dengan kepala spray pun boleh. Jemaah haji juga boleh menggunakan spray ini semasa wukuf di Arafah bagi menyejukkan (spray air diatas kepala) kepala. Didalam keadaan perjalanan yang sebegini, eloklah wudhu' diambil dengan secara minimal mungkin, tidak perlu air yang banyak. wallahu'alam.

wassalam

0 comments:

Post a Comment