15 January 2009

Wuduk Dengan Terjun Sungai

Salam

saya nak tanya adalah boleh kita terjun ke laut atau sungai dengan niat hendak berwuduk dan kita terus solat selepasnya..bukankah tertib merupakan rukun wuduk?adakah sah wuduk dalam keadaan tersebut?

*****************
بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

- Dalam mazhab Syafie, yang ditarjih oleh ahli tahqiq mereka, sah wudhu' dengan cara menyelam ke dalam air samada dia berada di dalam air seketika supaya wujud tertib antara anggota, ataupun hanya menyelam dan terus keluar daripada air tanpa berada seketika di dalamnya. Kerana dalam keadaan ini, diandaikan berlaku tertib antara anggota wudhu' walaupun dalam beberapa detik. (Majmuk Nawawi 1/448)

- Dalam mazhab Hanbali pula, mereka tidak mengira tertib ketika seseorang menyelam dalam air. Yang dikira ialah ketika keluar daripada air mestilah keluar secara tertib. Jadi, jika dia menyelam, kemudian, mengeluarkan mukanya, kemudian tangannya, kemudian menyapu kepalanya, kemudian mengeluarkan kakinya daripada air, maka sah wudhu'nya. Kerana mereka berpendapat hadas hanya terangkat setelah air berpisah daripada anggota. (Syarh Kabir oleh Ibn Qudamah 1/120).

Wallahu A'lam.

0 comments:

Post a Comment