26 December 2008

Hubungan Suami Isteri

Assalamulaikum,

Ada pendpt mengatakan sekiranya bersentuh kemaluan suami & isteri (sekadar bersentuh), maka perlu mandi wajib, dan satu pendapat pula mengatakan sekiranya kemaluan suami memasuki faraj isteri, tetapi tidak melebihi `kepala' (hafazah) kemaluan, maka tidak perlu mandi wajib. Mohon penjelsan tuan2 yg arif. T/kasih.

----------
Wassalam

Komentar

Ini termasuk soalan2 fiqih yg pelik2 dan ganjil.

Ini kerana kalau nak jima' atau hubungan seks dgn isteri kita yg halal, setubuhlah sebenar2nya, begitu juga kalau makan, mana ada orang makan sekadar cium ambil2 bau aje. Atau orang yg nak bercucuk tanam, ada ke tanam benih lebihkurang aje..

Perbahasan 'menyentuh perempuan ini ' adalah dalam bahasa kiasan. Di mana Ibn Abbas mendefinasikan bila kita menyentuh perempuan bermaksud menyetubuhinya. Bersetubuh ini terjadi bila adanya 'coitus' (kemasukan zakar dalam faraj), oleh keran ia berlaku dalam gelap, tidak ada orang yg akan mengambil pembaris dan menyukat sejauh mana penetration (kemasukan zakar) itu berlaku.

Selalunya perbahasan pelik ini berlaku pada bab Puasa atau mandi wajib.

Maka nasihat kita, bila berlakunya persetubuhan, maka mandilah. Tak kiralah kemasukan zakar itu sejauh mana. Membahaskan sejauh mana berlakunya kemasukan itu membuatkan agama kita akan diketawakan oleh musuh2 kita.

Wallahu A'lam

2 comments:

Anonymous said...

I was recommended this blog by my cousin. I am
now not sure whether or not this publish is written via him as no one else recognize such targeted approximately
my difficulty. You are incredible! Thank you!
Also visit my web site :: www.shamayitamath.org

Anonymous said...

cara menjawab seolah2 anda ada prasangka buruk terhadap yang menyoal. saya pernah baca sebuah majalah dimana seorang isteri bertanya adakah perlu mandi wajib kerana suaminya mempunyai tabiat kerap "melalukan" zakarnya pada kemaluan isterinya setiap hari.menyebabkan susah untuk dia kerap mandi terutama bila dalam keadaan tergesa2.jadi pendapat ulamak mengatakan selagi tidak masuk "kepala" itu sangat releven. itu bukan soal main2 sehingga takut agama lain mentertawakan. Islam adalah agama yang teliti. Mudah tapi tidak boleh dipermudah2kan. Maaf dan terima kasih.

Post a Comment