24 December 2008

Mesin Cuci Bekas Orang Bukan Islam

Ustaz, harap dapat memberi penjelasan mengenai kemusykilan saudara saya yang sedang melanjutkan pelajaran di A.S :-

1. Mesin basuh pinggan. Rumah yang dimasuki ada mesin basuh pinggan tapi bukan baru punya. Kawan saya guna mesin ini tanpa basuh dengan air tanah dulu. Rasanya kalau makan pakai pinggan tu okay tak? Pada pandangan saya, kita tak nampak yang orang putih yang duduk rumah tu dulu makan khinzir atau tidak. Jadi ambil hukum bersih sahajalah. Bagaimana keadaan ini Ustaz?

2. Musim sejok ini kalau buang air kecil jadi berwap. Wapnya naik keatas kena pakaian adakah dimaafkan atau tak boleh bawa sembahyang i.e. kena tukar baju lain.

Terimakasih.


<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
Jawab:

1. Apa yg ghaib dari kita tidak perlu di selidiki. Memadai membuat suatu basuhan kosong (blank wash) menggunakan special detergen untuk mengenyahkan segala daki dan kotoran lama. Di USA terdapat sejenis detergen yg ada dijual di supermarket spt Walmart, K-Mart dan DIY (Do-It-Yourself) Stores yg digunakan untuk membersihkan washing machine lama dan mesin basuh pinggan. Tujuannya membersihkan kotoran2 yg melekat yg sukar dinyahkan oleh detergen biasa. Jika menggunakan detergen itu sudah memadai. Special detergen itu digunakan tanpa load (muatan).

2. Ia termasuk daerah sesuatu yg dima'afkan syara'. Dalilnya: AQ:5:101 (janganlah kamu menanyakan tentang sesuatu, jika ia jelas bagi kamu akan menyulitkan kamu)
Dalil Hadis: "Apa yg didiamkan oleh syara', maka ia adalah kema'afan." HR alBazzar, sah menurut azZahabi

"Allah mendiamkan beberapa perkara sebagai rahmat untuk kamu, tanpa lupa, maka jangan kamu tercari-cari (hukumnya)" HR Daruqutni, dihasankan oleh Imam Nawawi
Ruj: Prof Dr al_Imam alQardhawi, Awamil as-Sa'at.

0 comments:

Post a Comment