15 January 2009

Air Baldi Yang Ditadah Paip

Assalamu'alaikum Ustaz.

Difahamkan air dari paip adalah air mutlak. Apakah hukumnya jika seseorang mandi dari baldi yang mana air paip terus masuk ke baldi. Tetapi dalam baldi, air dah bercampur sikit sebab bila mandi sedikit air akan masuk ke dalam baldi. Apakah hukum mandi wajib dari air di baldi ini?

Mohon penjelasan Ustaz

Diucapkan ribuan terima kasih atas jawapan Ustaz

**************
بسم الله، و الحمد لله، و الصلاة والسلام على رسول الله، وبعد:

Mandi wajib tersebut adalah sah berdasarkan sebuah hadis Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a :

Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a katanya: Maimunah pernah menceritakan kepadaku bahawa beliau pernah mandi bersama-sama Nabi s.a.w menggunakan air dari satu bekas air

(HR Imam Muslim : 486)

Bayangkan , bila mana Rasulullah saw dan isterinya Saidatina Maimunah ra mandi bersama-sama dalam satu bekas.Sudah tentu air lebihan mandi tersebut akan masuk kembali kedalam bekas mandinya,sebagaimana sebuah hadis lain yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas juga :

Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a katanya: Rasulullah s.a.w mandi dengan menggunakan air lebihan dari bekas yang digunakan oleh Maimunah

(HR Imam Bukhari : 253 dan Imam Muslim :322)

Kata As-Syaikh Abdullah bin Abd Rahman Al-bassam dalam mensyarahkan hadis ini :

“Hadis ini menjadi dalil bahawa dibolehkan mandi dengan menggunakan lebihan air mandian.

Dan berkata Ibn Abdil Bar dalam ‘Al-Istizkar’ :

“Asal air itu adalah suci dan menyucikan.Kerana Allah swt menjadikannya dalam keadaan suci.Sehinggalah sekiranya terdapat tanda-tanda air tersebut telah tidak suci disebabkan dimasuki oleh sesuatu najis”

WA

Ruj :

Taudhih al-Ahkam min Bulughil Maram , As-Syaikh Abdullah bin Abd Rahman al-Bassam , Jilid 1 ,bab air.

1 comments:

Anonymous said...

kalau air paip trsebut dibuka secara berterusan, mnglir ke dlm baldi tersebut(yg mnitis air mustamal ke dlmnya), adakah air dalam baldi tersebut dikira bukan musta'mal? bolehkh mnggunakn air trsebut utk mnyucikn najis?

Post a Comment