15 January 2009

Potong Kuku Dalam Hadas Dan Oral Seks

Assalammualaikum.....

Saya nie baru je berumur se tahun jagung... lebih2 lagi dalam bab agama nie ilmu pengetahuan saya masih cetek...saya ingin mencari kepastian... berkenaan dalam perkara ini:

1) macam mana kalau seseorang itu memotong kuku, janggut, atau sebahagian yg ade di tubuh badan nye... semasa dia sedang dalam keadaan belum mandi wajib, perlukah kuku, janggut, atau sebagainye yang sudah dipotong dibasuh sekali, semasa tuan nye mandi wajib...?

2) sekiranye boleh atau tak boleh?, diharap ianya dapat dihurai kan dengan teliti, dari segi hukum dan sebagainye..?

3) apakah hukumnye isteri mengulum kemaluan suaminye?

*****************
Wassalam

Jawab:

Ahlan, alAhkam memberi ruang kepada semua tak kira yang baru atau lama.

1. Larangan memotong kuku dan bulu sebelum mandi itu berasal dari alImam alGhazali rh. alMarhum Gurubesar alAzhar, Syaikh alImam Sayyid Sabiq merumuskan pendapat ini tidak ada sandaran pada dalil alQur'an atau asSunnah atau athar sahabah (Fiqh Sunnah)

2. Tidak perlu mencurahkan usaha mentarjeeh pendapat ini (alGhazali) kerana laranganya tidak ada baik dari alQur:an atau asSunnah.

3. Oral seks sebenarnya meliputi apa jua rangsangan seks dgn menggunakan mulut ke atas pasangan masing-masing. Ini adalah digalakkan dan Islam mengiktiraf seks oral sebagai cumbuan sebelum jima'. Akhirnya seks oral hanya terbatas pada perbuatan wanita mengulum kemaluan lelaki yg diistilah oleh industry porno, internet dan filem biru sebagai Blow job. Dengan tersibarnya industri lucah VCD, maka seks luar batasan ini semakin tersibar dan semakin ramai manusia ingin mencubanya. Kalau kita meneliti dalam kitab2 fiqih tidak kita ketemui larangan terhadap aktiviti seks yg dimaksudkan itu. Setelah saya meneliti pendapat2 fuqaha' yg masih hidup hari ini, rata-rata mereka berpendapat MAKRUH melakukannya (Islam Online) Alasan utama: Mencontohi susila Nabi saw melalui Aisyah ra, bahawa Aisyah menjelaskan beliau (Aisyah) tidak pernah melihat kemaluan Nabi saw), Nabi juga menyarankan adegan seks tidak bogel 100%, tetapi hendaklah dibawah selimut. (Albani, Adabul Zifaf), WA

5 comments:

Anonymous said...

apakah hukum melakukan onani dan perlukah mandi wajib sekiranya tidak keluar air mani kepada perempuan atau lelaki yg melakukan onani tersebut.

Admin said...

tak perlu mandi wajib jika tidak keluar mani... mazi harus dicuci tanpa perlu mandi wajib...

Anonymous said...

apakah hukum bg wanita yang melakukan onani dan perlukah wanita itu mandi wajib walaupun si lelaki yg bersama-sama melakukan onani itu tidak memasukkan zakarnya ke dlm faraj wanita itu,tapi si lelaki itu keluar air mani?

Anonymous said...

bagaimana hendak membezakan air mazi dan air mani?

Anonymous said...

air mani keluar dgn rasa puas shahwat dan gelora nafsu menurun.mazi sekadar kuar air masa ransangan shahwat.tuan punya badan ja tahu.WA

Post a Comment