24 December 2008

Istihadhah Dan Ketumbuhan

Assalamu'alaikum kepada semua warga Al-Ahkam.

Di sini saya ingin mengemukakan sedikit soalan:

1. Berkenaan dengan istihadah, telah dinyatakan bahawa perempuan yang beristihadah masih wajib menunaikan solat. Namun wuduknya terhad pada 1 solat fardhu dan beberapa solat sunat. Berapa banyak solat sunat yang boleh dilakukan?

Contohnya: Tidak lama lagi Ramadhan bakal menjelang jadi, adakah dibolehkan bagi perempuan yg beristihadah solat isyak dan kemudian solat tarawih selesai hingga ke witirnya? (11 @ 23 rakaat)

2. Bagaimana pula kedudukan orang yang mempunyai penyakit seperti ketumbuhan di luar alat sulit yang selalu mengeluarkan darah & nanah. Adakah hukum bagi wuduk dan solatnya sama seperti perempuan yang beristihadah?

3. Adakah dibolehkan kedua2nya (perempuan beristihadah & org berpenyakit seperti di atas) bersolat jemaah di masjid?

Harap dapat penjelasan terperinci dari pihak Al-Ahkam.

Sekian. Wassalam.


<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
Jwb:

1. Jumlah solat ini tidak dapat ditentukan secara putus melainkan bergantung kepada sejauh mana seriusnya darah istihadzah itu menurut lazimnya. Tuan punya diri itulah yg lebih mengetahui bagaimana 'flow'/aliran darah yg keluar. Fiqh Syafi'iy menetapkan wanita istihadzah hendaklah membersihkan kemaluannya dan menyumbatnya dgn kapas atau zaman sekarang boleh pakai pad atau panty-liner dan hendaklah berhenti solat bila dirasakan kapas/pad/liner itu basah.

Jadi dalam bulan Ramadhan pun begitu, jika selepas solat isya', masih OK, maka boleh diteruskan hingga yakin darah telah keluar semula.
Note: penyakit ini hendaklah dirawat segera dan tidak boleh dibiarkan berterusan kerana mengganggu kesihatan dan ibadah.

2. Tidak sama. Jika darah yg keluar itu sedikit, dima'afkan
dalil: dari alBukhari,"kaum Muslimin solat sedangkan darah masih menitis dari luka2 mereka." Fathul Bari 1/211 hadis mu'allaq; alHafidz dalam alFath meriwayatkan Umar ra solat dengan lukanya masih berdarah (Fiqh Sunah)

3. Boleh, yg dilarang ialah orang junub sahaja. Namun hendaklah dipastikan diambil langkah berjaga2 supaya tidak mengotorkan carpet mesjid.
(Dr Umar asyqar, haidh wal nifas wal haml baina Fiqh wa Tibb)

2 comments:

Anonymous said...

bolehkah wanita yang beristihadah solat jamak?

Admin said...

ya istihadah tidak seperti haid memang kena solat. Solat jamak hanya jika berlaku kecemasan tidak dapat dielak untuk melakukan solat atau dalam musafir.

Post a Comment