15 January 2009

Kotoran Celah Kuku Batal Solat

Salam
Org tua dulu ada mengatakan bahawa jika ada kotoran pd celah kuku..yakni biasanya sisa makanan yg kita makan boleh menyebabkan solat tidak sah..?Benarkah perkara ini..?Adakah juga tidak sah solat walaupun terdapat sedikit kotoran pd celah kuku..?

Minta penjelasan panel feqh yg arif mengikut dalil al-Quran dan hadis sahih..insyaAllah..

Syukran..

*******************
Salam

بسم الله، و الحمد لله، و الصلاة والسلام على رسول الله، وبعد:

Sisa makanan yang terdapat di celah-celah kuku tidak termasuk dalam perkara-perkara yang membatalkan solat.

Kami tidak menjumpai mana-mana pendapat yang mengatakan bahawa sisa makanan yang terdapat di celah kuku adalah penyebab kepada batalnya solat.

Mungkin apa yang dimaksudkan ialah sisa makanan yang terdapat dicelah-celah gigi dan semasa solat kita merasa makanan tersebut atau menelannya.Maka jika demikian , solat tersebut batal kerana , makan dan minum dalam solat adalah perkara yang membatalkan solat.

Atau mungkin juga jika kuku yang terlalu panjang menyebabkan sisa makanan yang terlekat dikawasan tersebut akan menghalang air wudhuk dari sampai kepada anggota wudhuk.Maka solatnya tidak sah disebabkan wudhuk yang tidak sempurna.

WA

1 comments:

Anonymous said...

boleh tumpang tanya>..apakah dikira najis jika ada bau najis ( buang air besar )yang melekat pada seluar anak yang memakai pampers. sedangkan tiada kebocoran berlaku. cuma bau sahaja yang melekat pada seluar itu. mohon pencerahan.

Post a Comment