20 January 2010

Najiskah Beberapa Perkara ini?

hatibatu »

Assalamua'laikom

1. Sahkah wuduk jika ada tahi mata? adakah tahi mata itu najis?

2. Perlukah bersolat semula jika air sembahyang atau peluh masuk ke dalam mulut ketika sedang solat?

3. jika di celah2 kulit tapak kaki yang pecah ada kesan kekotoran hitam perlukah kaki itu diberus, direndam dalam detergent sehingga kekotoran hitam itu hilang atau hanya disental dengan sabun sahaja walaupun kekotoran hitam itu masih ada?

4. saya mengalami masalah kulit mati yang banyak dan setiap kali selepas mandi jika saya tidak menggarunya maka kulit2 mati itu akan keluar macam daki bila saya lap dengan tuala(Untuk pengetahuan Tuan, jika saya menggosok diseluruh badan saya kulit mati itu takkan keluar tapi dengan menggarunya maka bergentel2 keluar macam daki). boleh tak jika saya ignored kulit mati tersebut maknanya saya hanya menyabun saja badan saya tanpa perlu menggaru sekiranya saya mandi hadas besar? ini disebabkan jika saya garu maka kulit tubuh saya akan bebalar dengan garis2 merah akibat digaru.
5. Jika selepas mencukur dan keluar darah sedikit akibat dari cukuran tersebut kemudian mandi hadas besar dan darah tersebut masih keluar. ada kah sah mandians aya itu?


********************************************
pendekar »

Berikut adalah jawapan-jawapan bagi setiap soalan saudara, mengikut ilmu pengetahuan saya yang sedikit yang dianugerahi oleh Allah Ta’ala :

1- Sah wudhuk anda , kerana tahi mata bukanlah najis . Bukan setiap yang kita panggil “tahi” itu najis , seperti “tahi hidung”, “ tahi lalat “, “ tahi miyak “ dan “ Kueh tahi itik “ (sejenis kueh yang popular di Pantai Timur).

2- Tidak perlu anda solat semula kerana peluh ataupun bekas air sembahyang (wudhuk) masuk ke mulut anda. Lainlah, kalau anda sengaja “meneguknya ataupun menelannya” di dalam solat.

3- Selagi ianya tidak menyebabkan air sembahyang anda itu TERHALANG drp sampai @ mengenai ke anggota-anggota tubuh badan yang wajib berwudhuk, maka ianya adalah SAH.

Islam itu mudah wahai saudara ! Islam tidak sampai “memberat-beratkan” umatnya untuk berbuat demikian (rendam kaki dlm detergent) , Jadi, cukuplah sekadar menghilangkan apa-apa yang menghalang air sembahyang mengenai anggota tubuh badan yang wajib berwudhuk.

Dan pada pandangan saya, kekotoran hitam itu, TIDAKLAH MENGHALANG air wudhuk mengenai anggota tubuh badan yang wajib berwudhuk, KECUALILAH kalau kekotoran hitam itu benar-benar boleh menghalang air wudhuk drp sampai ke anggota badan yang dituntut berwudhuk, seperti kekotoran hitam yang disebabkan oleh gris ataupun cat hitam.

4- Sebagaimana di dalam Kitab-Kitab Fiqh (menurut pengetahuan saya yang sedikit ini) tidak menyebut bahawa ketika mengambil air sembahyang, kita diwajibkan menggaru-garu daki tubuh-badan kita ataupun memastikan daki-daki tersebut tiada, maka, tidak perlulah anda berbuat demikian terhadap kulit yang mati itu. Cukuplah sekadar membasuhnya ataupun menyabunnya (ketika mandi) , apatahlagi dengan menggarunya, lebih menyusahkan diri anda. Silalah anda jangan memberat-beratkan diri ataupun menyusahkan diri anda sendiri dengan apa yang tidak dituntut oleh agama Islam yang menganjurkan kemudahan kepada umatnya.

5- Ya ! Sah mandian tersebut kerana darah yang keluar akibat bercukur itu, bukanlah sesuatu yang anda sengajakan dan bukannya di dalam jumlah yang banyak sehingga boleh membatalkan wudhuk anda.

Saranan : Demi menghilangkan lagi rasa sukar dan perasaan was-was anda di dalam menjalankan urusan kehidupan anda menurut neraca agama Islam, dan untuk lebih memahami tuntutan Islam ini, anda disarankan agar sentiasa mendekati majlis-majlis pengajian Islam (di masjid-masjid, di surau-surau ataupun di mana-mana sahaja). Semoga anda sentiasa diberkati Allah Ta’ala dan dimudahkan urusan anda. Amin.

Begitulah jawapan-jawapan berdasarkan soalan-soalan yang tersurat, walhal Allah Ta’ala Lebih & Maha Mengetahui setiap apa yang tersirat.


Wallahu A’alam Bissowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad

3 comments:

Anonymous said...

salam...
macam mana kalau darah di tepi punggung yang digaru secara tidak sengaja?ada ia najis?kalau najis mcam mana untuk membuang nya...

aizuddin said...

kalau sikit kita anggap sama dengan masalah pada perenggan 5 di atas... wallahu'alam

Anonymous said...

sahkah mandi wajib ketika dalam keadaan berpeluh walaupun menepati 3 rukun mandi wajib??

Post a Comment