26 December 2008

Tidak Menyedari Istihadhah

Salam

Bagaimana andainya ketika satu waktu, saya didatangi haid, lalu saya meninggalkan solat; tetapi setelah 5 hari didatangi (saya bertanya ustazah), ustazah menyatakan itu bukan haid yg sebenarnya, ia adalah istihadah, kerana ia sebenarnya belum mencukupi waktu suci saya. Bagaimana dgn solat yg telah saya tinggalkan... adakah sah andainya saya mengqada'kan semua solat saya yg telah ditinggalkan itu..?
Bagaimanakah kaifiat mengqada'kan solat..?

terima kasih

-----------
Wassalam

Jawab:

Mana mungkin seorang wanita tidak tahu apakah itu haidh dan apakah itu Istihadzah? Ini adalah ilmu yg badihi (basic) bagi wanita. Dia tidak boleh sentiasa tertanya-tanya apakah ini haidh dan apakah ini darah istihadhah. Dia juga dikehendaki menemui pakar sakit puan.
kami tidak dapat membantu anda kerana maklumat yg terlalu sedikit. Kami tidak tahu pattern haidh anda dan apakah cik/puan ada mengalami gangguan haidh spt haidh yg tidak konsisten (awal atau lewat bulan) atau haidh yg diselangi darah istihadzah. Apakah ini period yg pertama kali (bagi anak gadis sunti) dsbnya. WA

0 comments:

Post a Comment