15 January 2009

Darah Nifas

Assalamualaikum,

Diharap tuan panel dapat membantu dalam permasalahan saya selepas bersalin.

1. Mandi wiladah hanyalah untuk perempuan yang bersalin tanpa keluar darah dan perempuan yang bersalin dgn kaedah pembedahan (caesarean) ?

2. Mandi nifas adalah untuk perempuan yang bersalin, dan ada darah nifas? Dan mereka tidak perlu untuk mandi wildah?

3. Tempoh maksimum keluar darah nifas adalah 40 hari (spt kata Ummu Salamah r.a) atau 60 hari (seperti kata fatwa mufti brunei) ?

4. Saya telah bersalin dalam lebih kurang 40 hari sebelum Ramadhan, jadi apabila masuk ke 41 hari, saya telah mandi nifas dan berpuasa Ramadhan, walaupun masih ada darah yang keluar. Adakah puasa saya sah, ataupun saya perlu menggantikan puasa saya sehinggalah habis darah keluar?

5. Bagaimana dengan hubungan sulit suami isteri (jimak)? Adakah dibolehkan selepas hari ke 40, ataupun digalakkan tunggu hingga habis keluar darah?

Terima kasih,

***************
Salam

Oleh krn byk sgt soalan, kita jawab satu-persatu. Harap kesuma bersabar dgn jawapan secara peringkat2.

Quote:
1. Mandi wiladah hanyalah untuk perempuan yang bersalin tanpa keluar darah dan perempuan yang bersalin dgn kaedah pembedahan (caesarean) ?

2. Mandi nifas adalah untuk perempuan yang bersalin, dan ada darah nifas? Dan mereka tidak perlu untuk mandi wildah?

Setelah saya meneliti beberapa buah kitab, saya membuat kesimpulan bhw tidak ada nas ataupun ijma’ mengenai mandi bagi kelahiran yg kering. Apa yg jelas, ulama’ ijma’ mengatakan mandi itu wajib jika adanya darah nifas. Ijma’ ini dinukilkan oleh Ibn Munzir, at-Tabari dan selainnya. Adapun mengenai kelahiran yg kering, ulama’ berbeza pendpt mengenainya.

Dalam mazhab Syafi’I terdapat dua qaul. Pendpt yg asah ialah wajibnya mandi. Ini juga pendpt Hanafiah. Kewajiban ini disebabkan bersalin membayangkan adanya nifas yg mewajibkan mandi. Oleh itu bersalin mengambil tempat nifas dari segi mewajibkan mandi spt bertemunya dua kemaluan. Ini juga kerana anak itu adalah air mani yg terproses.( al-Majmu’ 2/170, al-Muhgni 1/154, Mughni al-Muhtaj 1/69)

Pendpt yg sahih dari kalangan Hanbali spt yg dinukilkan oleh Ibn Qudamah dalam al-Mughni adalah tidak wajib mandi krn sesuatu kewajiban itu adalah berdasarkan perintah syara’, sedangkan di sini tidak ada dalil mengenainya. Ia bukannya darah dan ia bukan juga mani. Namun, Imam al-Kharaqi al-Hanbali mengatakan wajib mandi meskipun kering.(al-Muhgni 1/210)

Dr Abdul Karim Zaidan dalam al-Mufashal fi-Ahkamil Mar’ah wal-Bait al-Muslim mengatakan tidak ada nas maupun ijma’ yg menunjuk ke arah wajibnya mandi jika kelahiran yg kering.

Rujukan Lain

Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu
Dr Wahbah al-Zuhaily

Hukum dan Persoalan Darah2 Haid, Nifas dan Istihadah
Sheikh Muhammad Nuruddin al-Makki

Fiqh an-Nisa’
Ibn Taimiyyah

Koleksi Hadis2 Hukum
Prof Hasbi as-Siddiqi

Fiqhus sunnah
Sheikh Sayyid Sabiq

Al-Fiqh al-manhaji
Dr Mustofa al-Khin, Dr Mustofa al-Bugho dan Ali Asy-Syarbaji

I’lamul Muwaqqiin
Ibn Qayyim al-Jauziyyah

Fatawa Islamiyyah

Fathul Bari
Ibn Hajar al-Asqallani

******************
Quote:
3. Tempoh maksimum keluar darah nifas adalah 40 hari (spt kata Ummu Salamah r.a) atau 60 hari (seperti kata fatwa mufti brunei) ?

4. Saya telah bersalin dalam lebih kurang 40 hari sebelum Ramadhan, jadi apabila masuk ke 41 hari, saya telah mandi nifas dan berpuasa Ramadhan, walaupun masih ada darah yang keluar. Adakah puasa saya sah, ataupun saya perlu menggantikan puasa saya sehinggalah habis darah keluar?

Waktu maksima darah nifas menjadi perbahasan ulama' sekian lama. Mereka berbeza pendpt sehinggakan ada yg mengatakan batas maksima nifas itu 60 hari yg juga merupakan pendpt yg asah dalam mazhab syafi'iyyah. Oleh krn perbincangannya terlalu panjang, cukuplah saya lampirkan pendapat yg rajih pada penilaian Dr Abd. Karim Zaidan. Kita lampirkan dahulu hadis2 yg berkaitan:

1. Dari Ummu Salamah ra ia berkata, "dahulu pada zaman rasulullah saw para wanita yg sedang nifas duduk selama 40 hari. dan dahulu kami membubuhi wajah kami dgn al-wars(daun pewarna) dari aal-Kalaf."[HR Tirmidzi]

2. Dari Anas ra, ia berkata, "Rasulullah saw menentukan waktu nifas bagi para wanita adalah 40 hari, kecuali dia telah melihat kesucian sblm masa tersebut."[HR Ibn Majah]

3. Dari Abu Hurairah ra ia berkata bhw Rasulullah saw bersabda, "Hendaknya wanita yg nifas itu menuggu selama 40 hari kecuali melihat kesucian sblm itu. Jika telah melampaui 40 hari dan belum melihat kesucian, maka hendaklah dia mandi."[HR Ibn Adi]

Berdasarkan hadis2 di atas, Dr Abd karim Zaidan memilih pendpt nifas itu 40 hari maksima. Selepas itu, dikire istihadah dan wajib mengerjakan solat, puasa dan lain2. Pendapat ini juga dipilih oleh Imam tirmidzi.

Rujukan

Al-Mufashal fi-Ahkamil Mar'ah wal-Bait al-Muslim
Dr Abd Karim Zaidan

Hukum Dan Persoalan Darah2, Haid, Nifas dan Istihadah
Muhammad Nuruddin al-Makki

Quote:
5. Bagaimana dengan hubungan sulit suami isteri (jimak)? Adakah dibolehkan selepas hari ke 40, ataupun digalakkan tunggu hingga habis keluar darah?

lihat: http://www.al-ahkam.com.my/forum2/viewtopic.php?t=26538&highlight=nifas

Wassalam

5 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum,permasalahan saya ini lebih kepada keliru.apa yg saya dpt tentang soalan yang bakal saya ajukan ini berbeza-beza. baiklah,soalannya,

* dalam tempoh berpantang,seorang teman(seorang ustazah) memberitahu,tidak wajib sembahyang hingga hari ke-40, walaupun tidak ada lagi darah yang keluar.

* seorang lagi teman (juga seorang ustazah) mengatakan,seandainya baru 15 hari,tapi sudah bersih(tidak lagi keluar darah dari faraj),kita wajib sembahyang..........

mana satu yang betul?

Admin said...

Wa'alaikum salam,

pendapat yang kedua adalah menepati penjelasan hadis-hadis diatas iaitu wajib solat jika selepas 15 hari berhenti tak ada lagi nifas.

yang dipertikaikan ialah selepas 40 hari masih lagi ada yang keluar, perlu solat atau tidak? atau boleh tinggalkan solat selama 60 hari jika MASIH ada darahnya... WA

Anonymous said...

salam....sy nk tnye....sy pernah keguguran...dan kemudiannya turun drah....kemudian bersih....kemudiannya turun drah lg,darah kemudianya bersih dan turun drah lg...sekiranya sy turun drah & bersih msih dlm lingkungan 60ari,adakah ia msh dikira drh nifas?

Admin said...

W'salam

darah yang keluar akibat keguguran juga dianggap darah nifas. Jika darah berhenti seketika dan kemudian turun semula adalah dianggap masih belum berhenti... tunggu sehingga darah itu berhenti sepenuhnya. WA

Anonymous said...

salam...
time kasih atas jwbn tersebut...
dlm konteks ini,seketika i2 xde had masa ke? contoh turun drh kemudian berhenti smggu,kemudian turun lg...
berhenti sepenuhnya bermaksud? tidak turun drh dlm lebih ms 60ari? sekiranya lebih dr 60ari bgmana pula?

Post a Comment