26 December 2008

Wudu' Dengan Botol Spray Dalam Penerbangan

Salam
Terima Kasih atas jawapan yang cepat dan jelas tempoh hari.
Lagi satu masaalah, ada jema'ah bakal haji dalam pelayaran (penerbangan?) ke Baitullah dibekalkan dengan botol spray untuk berwudhu di dalam pesawat.
Sebahgian ustaz/ustazah membolehkan dan sebahgiannya tidak.
Apakah pandangan ustaz tentang masaalah ini?
Sekian, Terima Kasih.

------------
Wassalam
Jawab:
T/kasih kembali. Kami mendahulukan masalah anda kerna bertepatan dgn musim Haji sekarang. Ini termasuk Fiqh Awlawiyat dalam menjawab soalan.

ini termasuk soalan yg tidak perlu dibahaskan. Penggunaan spray utk berwudhu' itu adalah terbaik demi keselamatan dan housekeeping pesawat memandangkan ia adalah penerbangan khas membawa pesawat dan penumpang/bakal haji tidaklah boleh berwudhu' spt di rumah atau di kolah mesjid di kampung masing2. Walau apa pun perbedaan pendapat mengenai boleh atau tidak berwudhu' dgn cara spray, dalam keadaan ini, pendapat yg mengatakan boleh adalah diungguli kerana ia bertepatan dgn amalan salaf assoleh yg amat berjimat dalam menggunakan air utk bersuci. Walaupun metod spray ini adalah baru, tapi ia bukanlah bid'ah yg dimaksudkan itu. WA

2 comments:

Anonymous said...

Bolehkah sekiranya digunakan cara yang sama dirumah adakah dibolehkan

Admin said...

Spray tu diguna dalam pesawat terbang kerana banyak kekangan masalah di dalamnya. Kalau dirumah dengan semua kemudahan tersedia mestilah berwuduk dengan cara biasa tanpa membazir.

Post a Comment